2016-08-15

Båtsamverkan och sportfiskare

Båtsamverkan och sportfiskare

Som just nu hobbyfotograf, sportfiskare och f.d båtägare har jag lagt mycket tid när jag är ute att tittar ner i hamnar, när jag är ute och fotar och fiskar längs kusten, tycker projektet båtsamverkan är något mycket bra.

Positivt
Vad kan då jag som privatperson göra när jag är ute, viktigaste är att ser man något som inte ser rätt ut kontakta polisen, notera så mycket man kan. För egen del kommer jag gärna med tips har jobbat med säkerhet i 14år bla brottsförebyggande. Kommer inte att ge tips här vill ju inte att skurkarna skall veta vad dom skall leta efter.  Vad mer att göra prata med folk som skräpar ner i hamnarna och något som jag ofta fått påpeka är när folk kommer och slänger sitt skräp i hamnens container fast det tex står endast för båtföreningens medlemmar. Bara att vistas i en hamn minskar risken att det händer något, min bil är ju dessutom skyltad med båtsamverkan.

Negativt
Varför skriver jag då detta jo för  att det uppstått ett problem som bara verkar bli större. När jag stannar i en hamn och tar fram kameran eller folk läser vad som står på bilen brukar allt vara ok. Men går jag in i hamnen med fiskeutrustning kastspö/mete, då möts man på många platser av förbudsskyltar, eller folk som talar om för en att man inte har där att göra. Klart det finns fiskare som skräpar ner och rensar på bryggan m.m. Men detta gör inte en seriös sportfiskare, vi uppskattar istället möjligheten att få fiska. Artfiskare är det bästa ni kan ha i en hamn återutsätter fisken och kan sitta hela natten för att få fler arter, hamnar är ofta ett bra ställe för detta, så länge fiskaren är där mindre risk för stölder (fiskaren själv förstår nog inte vilken nytta  denne gör bara genom att vara där).

Vad gör vi?
Förbudsskyltar inget bra alternativ, detta då dom flesta ej gäller rent lagligt. Den som struntar i normala regler och vett bryr sig nog inte om skylten heller. Men den skötsamme visar nog respekt och åker därifrån istället, vilket gör att hamnen missar lite "gratisbevakning". Detta är ju något man ser i både stora kommunala hamnar och små hamnar med ibland bara en brygga, jag baserar mina erfarenheter efter besök i olika hamnar från Lysekil till Hunnebostrand. Prata med dom som inte sköter sig kollektivbestraffa inte.Vi måste kunna samsas om dom områden som finns längs kusten, eller vad tycker ni. Fortsätter det så här så känner inte jag för att åka till hamnar och uppläggninsplatser nu i höst och vinter.

Tänkvärt
Båtägare tänk om det var omvänt några få förstör och grisar ner på våra holmar, tänk om man pga det satt landstigningsförbud med båt på alla holmar. Vad skulle ni tycka om det?


160830
Nu har totalt strax över 200 varit  inne på denna artikel och inte en enda kommentar. Tycker fortfarande båtsamverkan är en bra ide. Men för egen del lägger jag den ideella biten bakom mig, det finns några få hamnar där man alltid blir bra bemött oavsett om man fotar eller fiskar, dessa kommer jag fortfarande att ta en sväng i när jag passerar. Fortsättningsvis vill jag fiska så fiskar jag även vid skyltning om denna ej är godkänd och laglig, så hemmagjorda skyltar och felaktigt utformade skyltar kommer ej att respekteras. Så nu åker reklamen för båtsamverkan bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar