2014-11-18

Naturen & Fantasin





På denna sida får ni se saker som jag såg på annat sätt än dom var vid första anblicken. Har lagt ögon för att förstärka vad jag såg. Övrigt är inte bilderna förändrade. titta er runt och ha fantasin med er.



















































Skogsvakten vid Täcklebo
 Fångad i vattnet vid Edstena
 Kobergs matvrak
 okänd plats
 Nära färglanda
 kom upp ur marken  Nära färglanda
 en luring
 kom efter stormen Lysekils hamn
 Grimmelands brovakt

 Kynne fjäll
 Granne till  Lasses Grotta
 Dingle
 Åsens Bruk
                                       
  Åsens Bruk
 Svenljunga
  Svenljunga
 Häxan på Kynne
 Riddaren i Ramhultafallen


Sedd vid en insjö

Vem vaktar ingången

Lavätare

Vem bor här?

En glad krabat i skogen kotar omkring hela tiden

Denna räckte ut tungan

En glad sak som visade dig vara baken på en tofsvipa

Säger bara vov vov

Vad sker i gräset

Är det detta norrmänen kallar pen-is

Ansikte i iskula

Två bilder tagna efter varandra jag såg ingen dörr, vem stängde (vindstilla) såg det först när jag kollade bilderna

Den bara fanns där

En gubbe i skogen

Vad finns under våra fötter

Trollbo

Mera troll

Semesterparadis

Dom finns överallt

läbbig

Vill inte störa

Tur det inte var mörkare ute

Fem luringar





Björnen i gräset

Vissa hålor undviker man

Liten hund

Möte med ett par skogsväsen

Tankfull

Krypande gubben

Kom inte hit här är jag stamgäst

Hundhuvud


En liten luring

Skogsmonstret

En smutsig Luring

Barnskallen i trädet

En Säl bland klippblocken

Gubbe med mossmössa

Skogsdrake



Bad i bäcken

Stubbegubbe

Krokodilen och Fågeln

Underjorden kikar upp

Träräka

Luring gör honör

Katten och Gubben

Skogsväktaren på ronda

Vad är det för ras

Ännu en profil

Ufo eller?

Ingen aning den bara fanns där

Skogsväktaren vilar hängande på  käppen

Solen visade vägen till denna gubbe

Blomma med flera skepnader

Vägvisare

Storgapande Mus

vilande profil

Trädkramare

Naturens Sydamerikakarta

Enormt gäddhuvud i sten

Djävulen gör markbesök

Spanande trädgubbe

Ett gäng Stackare på vandring

Giganternas kamp

I Koberg finns denna Trädboa som jagar byten


Vet inte vad det är men den gömmer sig i Holma

Ett gäng Luringar i Lyse utanför Lysekil






 Stamkund utanför Lysekil

Bevakare av Ramhulta



Skräck i Boberg


Spindel i Boberg

Sedd i Yngered


Kärlekspar i Brodalen


Vem kikar ut där inne i Munkedal



I Ljungskile finner man denna i en skogsdunge

Spanar över vägen gör denna i  Humlekärr

Håller kollen i Årås

Man vet aldrig vad man finner längs vägen

Denna kollar in dig i Munkedal


En som kyler av sig i N.Grundsund

Denna figur finns i Skee
Denna figur finns i Livered

Denna lilla ilska gubbe bor i ett träd vid en Kyrkogård.






Den här utanför lysekil verkar tugga i sig trä eller så tillverkar den en fliströja i kylan

Detta Rovdjur finns utanför Lysekil

Här en liten väktare vid en kyrkogård

Den Gröna Clownen kommer ni att få se i Stephen Kings uppföljare till filmen "It" nu tränar den på en kyrkogård i Dalsland så se upp.

I Rådanefors får man akta sig där kommer detta monster upp ur vattnet här med svalget fullt av vatten och försöker dra ner dig.

Här en liten Skaraborgare

En Grymming med lång tunga i Skaraborg

Bohusleden bjuder på denna hungriga sak.

Bohusleden bjuder på denna långa resliga Bevakare som ser alla steg du tar

Bohusleden bjuder på denna glada Parvel

Denna lilla arga Trädsvamp finns i Lysekil

Detta huvud finner man i Lysekil

 En frusen stackare i Skårby

Solberga kyrka har denna bevakare
Jörlanda Kyrka bjöd på två individer.

Vid Morlanda Kvarnruin satt denna och frös

Denna Luring fann jag nära Skalham



Utanför Lysekil satt denna och spanade bland grenarna
Lite sur kanske jag väckte den när jag klampade fram i skogen
Så här vid kusten kanske man kunde tänka sig se en valross men då vid vattnet inte i skogen

Här ytterligare en utanför lysekil
Denna Glada figur finner man i Holma



Denna figur sitter strax utanför Lysekil
I en bäck utanför Lysekil sitter denna och vaktar.
Inte långt borta sitter också denna tjockläppade sak.
 I Hedared fanns denna gymnastiserade figur med armarna i vädret. Hade det inte varit mitt på dagen kunde man tro det var morgongymnastik.
Denna bisarra varelse finns vid Molarps Kvarn
Molarps Kvarn bjöd även på denna figur

 I Nättjebacka utanför Lane sitter denna vid en bro
längs nedlagda Lelångebanan i Dalsland finns mycket att se bla denna

Denna allätare fanns i Dalsland


I Rådanefors fann jag denna vid en bro

Trädätare utanför Lysekil här med pinne i munnen

Mötte lös "rottweiler" när jag motionerade utanför Lysekil

Vi hälsade på en trädhund på vägen.nära Sätila

träduggla med byte i näbben nära Björlanda

Nära Björlanda fann vi den intrasslade kvinnan småsly greppar tag i henne.

Trädorakel i Alingsås

Allt har en baksida

Skogsväsen läser sagor för trollunge

Denna hade jag glömt i gömmorna hitta vi när vi smög på hjortar i skogen, den lura oss först

När jag lämnade Hovenäset stod denna glada prick och vinkade hej då trotts svamp under armarnaxxxxxxxx


Hovenäset bjöd även på denna glada pajsare.

Den förste som var otrevlig räckte ut tungan åt mig.

Hovenäsets skogskvinna

På hovenäset stod denna och väntade i regnet.

Såg ett träd lutat över en stuga ca 100 bort kände att det var något. kunde inte komma närmare var för lerigt. Hemma upptäcker jag denna demon i trädet, samt några till men måste få en bättre bild först.

Denna ser nog inte mycket folk just nu.

När jag mötte denna i Säve då åkte jag hem

En liten vovve i Säve

Denna hitta jag i Kungsbacka

Denna enorma skalle finns strax utanför Lysekil

körde när det var på väg att bli mörkt på en sidoväg såg jag något som i farten såg ut som en hjort med deformerade horn. Backade tillbaka och detta var det som låg där. I Kobergsområdet

I Kobergsområdet träffar man nya figurer hela tiden

En av övervakarna på Forshem kyrka vi såg två.

En av övervakarna på Forshem kyrka vi såg två.

Brovakten i Sjökvarn har vaknat till liv, ser lite grym ut. (vakten är den till höger, till vänster min fotokamrat Ulla )

Förvånad eller bara gäspar?

Sparade denna då den såg riktigt trollsk ut.

En glad gubbe på vägen

En vägvisare som hänvisade mig åt fel håll

Man får passa sig i skogen

Ja vad tycks

Söker den mat bland träden kanske

en liten moss-terrier leker under löven

Håller ögonen på vad som händer i centrala Lerum

Frisyren blir gräslig i det våta. Vill nog flytta från Skepplanda.

Kollar så du inte tjuvfiskar i Lerum

Sitter vid Lärjedalen i Göteborg

Verkar som Nordens Ark inhyser annat än hotade djurarter dessa 6 hittade jag där.





En av alla skogens väsen som håller koll på dig.

Denna stackare fick kämpa mot vattnets krafter vilka var många denna dag med översvämmade vägar m.m.

 Två luringar till dom flesta jag hittar är bruna och smala ej i fröstadium ännu.

En ensam stubbe i Gräfsnäs

Broholm där Nossan korsar E20 finner du denna vid stora Eken

Broholm där Nossan korsar E20 finner du denna vid stora Eken

Finns på Kyrkogården vid Härene Kyrkoruin

detta avsågade träd fanns på en gård något är inskruvat i trät kanske ett fäste för tvättlina. Men i denna vinkel ser det ut som en björn som röker

Denna glada snubbe hade bosatt sig i ett gravfält vid Vrångstad

Körde in på en skogsväg för att lätta på trycket lite, då fick jag se dessa två individer. Det fick bli högtryckstömmning och återgå till bilen.

Hittad på en camping i Värmland

Denna ilskna stubben finner man i skogarna nära Koberg

Den som gapar över mycket, eller vad skall man säga om denna.

Denna låg och stoppade vägen när jag skulle fota några fåglar vid Bullarsjön

Vet inte om det berodde på att jag hade feber när jag vaknade men Söndagen bjöd på flera konstiga möten. Första jag mötte var vattenmannen som reste sig upp ur ett vattenfall.

Denna finns i Slottskogen

Kommer inte på den exakta adressen men den står vid ett vattendrag i Dalsland Nära Torp Kyrka Färglanda

Denna Alien tittade fram ur sin trädhåla i Bottna

Denna trädgubbe håller ett vakande öga på Nordens Ark så du sköter dig när du är där.

Denna glada gubbe som tar emot med öppna armar finns på Nordens Ark

Igår när jag var ute en sväng hittade jag några Luringar nära där jag bor, dom flesta var outvecklade och såg ut som cigarrer på en pinne, men 4st blev det på bild.




Synd om denna en stackars tand kvar i underkäken. Sitter nära Medelplana Kyrka

Denna Drake vaktar en fallen ek vid Kållandsö

Denna trädko finns också vid Medelplana Kyrka

Denna lit småsura gubbe gömmer sig i skogen bredvid Kinnekulle Stenbrott

Denna hittade jag vid Storebergs Gods

Här en som kollar dig vid Strö Kyrka

Denna stod gömd bakom några grenar och höll koll på besökarna vid Lasse i Bergets Grotta

Vid insidan av muren på Strö Kyrka väntar denna kamoflerad till sten för att bita dig i fötterna.

Hittade ännu en av mina Luringar från Tjörn. Fann tyvärr inte originalet så ni får stå ut med en bild som tidigare använts i annat sammanhang.

Ett träd som försöker bryta sina rötter och fly springande på alla fyra,

Gruppmöte hos luringarna på Tjörn

En av många luringar på Tjörn

Dagens tröttaste stubbe, gäspade så en annan blev trött.

Som vanligt smyger dom sig på överallt

När vi var ute den 24/9 så mötte jag denna individ på Kyrkogården i Varnhem hur skall man tolka det?

Detta träd Jag och Ulla Wennergrund hittade nära Läckö innehöll konstiga individer. Stod vid vägkanten och visade vägen ned till en parkering. Ulla påpekar att det sitter något högre upp och visst gjorde det, denna lilla individ visar sig ju bita ytterligare en när man ser efter lite närmare.


Idag besökte jag en skog där det nästan var som att gå in i ett sagolandskap. En bit in satt trollstubben och kramade sitt stubb-barn,

Denna hittade jag vid Halleberg beroende på hur man ser på den kan det vara en ödla bland svampar eller ett drakhuvud.


Berget med många utseende finns i Dalsland

Denna finner man i skogarna nära Koberg

Direkt när jag såg detta trodde jag någon suttit och ätit fått panik sprungit ifrån sitt stekta ägg, bacon och korv m.m. Så visade det sig vara svampar, tänk vad naturen kan.

Passa er i Lysekils stadspark finns det trädormar

En av Dalslands Bergsandar kanske

Sitter på ett träd nära Lysekil

Denna fanns vid en vägkant i Röra

Finns vid Ålgårds kvarn på Orust

Hittad på Hallebergs branter


Ligger vid Örekilsälvens kant och lapar sol.

Denna håller koll på Hunneberg

Stod i en skog någonstans

Denna drake kollar in dig vid Sundsby

Denna finns vid Hunneberg

Detta träd finner man i Livered

Denna trötte väktare ligger vid en stig vid Hunneberg

Bilden till vänster upptäckte jag när jag kom hem hade fotograferat berg. Åkte dit tre dagar senare för att se om det fanns kvar eller var borta, var det borta kunde det varit ett djur men vilket. Visade sig vare en del av berget och effekten kom troligen från solen, man ser grunderna i höger bild.

xxxxxxxx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar