2014-08-19

140818 Ullared blev Kultur en riktigt kul tur

Skulle besökt Ullared för första gången på över 20år, men ösregn och full parkering inget för mig. Åkte då till Engelson i Falkenberg och köpte tåliga kläder m.m. att ha i naturen.
Vi startar resan efter att vi lämnat Ullared något man då inte ville se tillbaka på. Resan blev gamla byggnader och vatten både uppifrån och på marken.

Första stoppet blev Nydala Kvarn inget planerat men fick se den från vägen. Alla gamla byggnader och platser har sina mystiska övervakare, så även här vilket kameran avslöjade.




Mycket konstigt man såg längs vägen korvkiosker man inte vet om man törs handla i, kissande gubbar med skyltar med felvänd bokstav m.m. Helt otroligt att gubben får stå kvar säger intte var för då kommer väl någon att åka dit och få den bedömd som rasistisk.

När vi sedan kom till civiliserade trakter blev det Falkenberg och Slottsbron efter att jag handlat för mycket.

Nästa stopp i Halmstad var planerat ville se lite vattendrag och forsande vatten, på väg dit såg jag en fin Kyrka som fotades.




Efter att ha sett denna vackra bro med forsande vatten tog jag mig lite högre upp längs vattendraget och hittade detta.




Nu skulle det bli en längre transportsträcka norrut för att hinna med dagens sista mål, på väg mot motorvägen stod det lite Rådjur.


Sista målet för dagen var Sollebrunns Slottsruin. Ligger i ett vackert parkområde där man en finare dag kan tillbringa många timmar och njuta av kultur och natur, första som mötte mig var en brun Snigel sen blev det en runda mellan byggnader och Ruin.














Finns också gammal järnväg med station som har kulturstatus men hann inte kolla upp det får ta det nästa gång.
Nu började dagen ta slut och solrosen på nästa bild får symbolisera den sol som saknades denna dag, sedan kom mörkret och lade sig över himlen.

Testade också min nya bilkamera, bra bildkvalitet trotts vädret. Testade också om den kunde filma både vägen och Gps samtidigt och det gick bra. Så nu om man får något intressant på film så har man alla fakta i bilden. Kör filmen som helskärm för bästa resultat, och jag skall tvätta insidab av rutan till nästa gång.
Trotts dåligt vädret blev det en lyckad dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar