2014-10-06

141005 Nordens Ark och Gamla byggnader

Idag blev det Nordens Ark som fick besök. Försökte denna gång se det på annorlunda sätt och kanske ta bilder på annat sätt. Vände också på turen brukar ta Tigrarna först men nu blev det Pandorna istället.

En bit efter vägen blir man välkomnad av Arkens beskyddare som tar emot med öppen famn.
Därefter blir det att gå mot Persisk Leopard Snöleopard och Amurleopard.men lite annat finns att se på vägen.




Idag går vi parken på nytt sätt så nu blir det mot Amfibiehuset och Fåglar, men på väg dit får vi hälsa på ännu en av parkens beskyddare.
Nu passerar vi Sorkar och andra djur på väg mot för mig en nyhet.


Nyheten är Blåkråkan som jag aldrig sett förr otroligt vacker fågel så den ger vi lite extra bildutrymme.





Nu blir det Reptiler trotts att säsongen börjar ta slut.



Nästa stopp var tänkt Varghänget och då passerar vi lite fåglar på vägen.

Några Vargar syntes inte till men Däremot var Ekorren där och sprang in i skugga hela tiden men några bilder blev det.



Nästa offer för kameran blev Vitryggad Hackspett.


Då Järven gömt sig blev det upp till Amurleoparderna igen.



Nu bär det av tillbaka mot ingången så vi passerar Pilgrimsfalk och avslutar denna del med Tigrarna.






Då klockan inte var så mycket så blev det en sväng ner till Bondgården och hela bildsviten därifrån kommer nu.









Efter denna lyckade dag på Nordens Ark så blev det två stopp på hemvägen. Först ett övergivet skjul på platsen har en gång i tiden funnits vattendriven kvarn, bara kvarnstenarna syns idag. Då skjulet är igenvuxet och dörren fast fick jag sträcka in armen i hål i väggen och slumpmässigt ta lite bilder.










Ställe två jag stannade har nog ingen använt på länge. Övervåningen verkade lite instabil så jag höll mig till den öppna dörren och hål i väggarna. I skjulet står bla en gammal vagn med järnskodda trähjul fullastad med störar för att göra höstackar.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar