2014-05-06

140506 Regnigt men med en överraskning

Regnig dag men efter att ha uträttat allt man måste på enda lediga vardagen i veckan så unnade jag mig ändå en liten fototur. Det blev en spridd runda på ca 3 mil då det på dom flesta platser inte fanns något att fota eller så låg vinden åt fel håll för fotografering.
På en av platserna blev det Rödbena, Gluttsnäppa, Tärna och Svan som kom med på bild.






På en av alla åkrar som passerades så var det gott om Mås vilket ju är vanligt men här fanns också en mindre grupp Spovar och några Duvor





En skata som hittade ett krypin under en sten för att skydda sig mot regnet passerades också.

Längs vägen hoppade en orädd Bofink fram


Vid en av kustplatserna låg en båt som behövde ösas, regnet var nog inte orsaken utan den har nog spruckigt när den låg på land och då självtätar den när vattnet får trät att svälla.
Blommor och andra växter finns det ju gott om ute nu i full prakt.







Överraskningen idag blev att jag fick se vad jag tror är en Härfågel (99% säker) tyvärr missade jag enda chansen till bild. Såg fågeln när jag körde in i en kurva den satt vid kanten till en åker, tyvärr hade jag bil bakom mig så jag kunde inte stanna, vände längre fram men när jag passerade igen blev det en svår fotovinkel så fågeln flög iväg innan jag fått bilden. Bilden är lånad.
Bilden kommer från Wikipedia Härfågel

Mer bilder från andra fototurer finns på http://www.fotopelle.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar