2014-05-24

140522 Rätt plats och tid men fel orsak.

Denna dag fick en liten överraskning, tog en liten tur efter jobbet vädret var underbart först ut blev en Svala.
 Nere vid strandkanten så gick det en Strandskata.

Såg också en skicklig flygare som cirkulerade över en åker, detta visade sig vara en Brun Kärrhök.
När jag lämnat detta område så passerade jag flera Rådjur varav två fick komma på bild.

På en parkering såg jag en Hare skutta i kanten av en träddunge, körde in och påbörjade fotografering.
När jag skulle ställa om lite inställningar på kameran så hörde jag ett väldigt pipande, visade sig vara en Strandpipare som jag parkerat nära dess boplats. På dessa två bilder rensas det runt boet och boet verkar provliggas fanns inga ägg vad jag kunde se från bilen.

Plötsligt när den går upp ur bohålan ser jag att det står en till alldeles i närheten av boet. Då förstod jag varför den pep och nte verkade vara intresserad eller störd av att jag var där.
Strax efter blir det en liten ritual när hanen böjar sig och sträcker sig, lyfter på ena benet såg nästan ut som den vinkade.

Allt detta har skett ganska fort och nu ökar tempot kommande bilder där gick det fort.





Så trotts att jag inte hann ställa om kameran så är jag helt nöjd med dagens sista bildserie. Verkligen att vara på rätt plats på rätt tid fast det var fel orsak.
Fågeln var ju en Strandpipare så efter detta får vi väl kalla den Strandpippare. 

Mer bilder från fototurer på http://www.fotopelle.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar