2014-09-15

140913 Tur vid Nossan och avslut vid Koberg

Denna Lördag bjöd på fint väder så turen gick mot Nossan. Första stoppet blev Tengene Kvarn, Såg och Elverk. Väldigt fin miljö vid just nu ett lätt strömmande vatten. Sågen kunde man gå in i men resten blev att se från utsidan, men bara miljön är värt ett besök.

I själva sågen finns också ett litet fungerande vattendrivet elverk.









Nästa stopp på vägen blev Främmestad kvarn tror jag det är, och en vacker stenbro över vattnet.










Efter denna idyll så kom jag till Krogstorps såg och Kvarn. Även har var det en fin miljö och mycket fågel Forsärlor, Drillsnäppor och Sädesärlor bla. Samt en kul kissande gubbe som överraskade runt ett hörn.














Nu lämnar jag Nossan och åker mot Livered men först blev det ett stopp vid Väderkvarnen i Borg. Då den inte var öppen så fick jag nöja mig med yttre bilder och några genom fönstren, som gav lite kul effek när man tog snett mot glaset.







Nu blev nästa anhalt Livered där det blev fotografering av Svamp, Hjortar, Vildsvin m.m. en ormvråk visade tydligt vad den tyckte lyfte på rumpan sket och flög iväg.









På hemvägen kunde man se att hösten är på antågande och dagen börjar ta slut. Strax innan jag skall ta färjan över Gullmaren så dyker det upp två Älgar bredvid vägen i mörkret. Men max iso på kamera och redigeringsprogram blev dom synliga på bild.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar