2014-09-04

140831 Stöttens såg vid Rördalsån.

Innan vi tar oss in i Stöttens såg som är den enda jag har lite info om så besöker vi en annan såg uppströms. Denna såg lär idag kallas Gustav Gunnarssons såg så välkommen till och in i den.








Jag har ju varit här förut men nu tagit mer detaljbilder, jag kommer att återvända när grönskan lägger sig lite så man lättare kommer fram. Längs ån finns 5st byggnader som är såg eller kvarn, dessutom finns lämningar efter bla äldre kvarnar i området vilka jag vill fota. Har hittat en men grönskan nu när det är igenväxt gör det omöjligt att fota. Så nu tar vi oss en titt på Stöttens såg, har inga uppgifter på ålder men ca 1913 moderniserades sågen. Enligt vad jag fått fram har kvarnar funnits i området sedan 1600-talet. På 1930-talet sattes det in en generator för att även kunna ta ström från sågen.











Inne i kvarnen låg två avslagna flaskor inte så gamla en minst från 70-talet men dom väckte minnen.


Då lämnar vi Stötten till nästa besök och tar oss nedströms till en av dom två byggnader som finns där, tyvärr var den vi besökte stängd så vi fick vara på utsidan. Men bara naturupplevelsen nere i den 20-30m djupa ravinen där dom ligger är helt underbar. Har det regnat så är det halt och lerigt att ta sig ner marken är sank nära ån. Hoppas kunna berätta mer om dessa byggnader och andra kvarlämnor runt ån längre fram i höst eller till våren.









Som överallt vid gamla byggnader se dig för var du trampar, deras beskyddare gömmer sig överallt vi fick se en komma fram under barr och grus.
Efter detta drog vi vidare till nästa plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar