2015-03-15

150314 Nya Broar och nya Fågelarter

Dagen började med att min bror Åke hämtade mig och vi drog iväg söderut. Inte med plan fast vi fotade ett genom bilfönstret som flög lågt skulle nog landa på Landvetter
Första stopp blev Ramhultafallet inbäddat i fin natur.









Video på fallet

Sedan åkte vi mot Getterön i Varberg och där såg vi en stenbro vi fick plåta i farten

 Vid Getterön så kollade vi på fåglar trots tidigt på året var det mycket fågel 2 nya arter för mig Smådopping och Snatterand.











Nu började brojakten för att se hur många jag hittat via bla satelitkartor som är stenbroar. Några missar blev det men Varberg var inte planerad. Nästa blev Boberg









Här var det inte långt mellan broarna så nästa var i  Slöinge.



När vi åkte mot nästa  fick vi se en Röd Glada dom är ju inte så vanliga i våra trakter så det blev extra kul.





Mostorps Gård som blev nästa stopp underbart fin miljö, och en vacker byggnad strax bakom  stenbron.







Ett Stenkast från denna plats finns bron i Getinge.




I Getinge blev det lite mat  innan vi åkte mot Yngeredsfors och den gamla kraftstationen. På väg dit fick vi se både Tranor och en Ormvråk









Nu var det ett stopp kvar  men framme på platsen fanns en skylt att man inte fick parkera på andra sidan bron, men vi hittade ingen bro.

Nu var dom planerade stoppen klara men av en slump fick jag syn på en bro när vi åkte lite på  måfå, det var bron i Lia





Nu började det mörkna men då vi passerade Hyssna och dom brukar belysa bron vid kyrkan fick vi en avslutningsbild för denna dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar