2015-04-12

150411 Underbar tur mycket att se två nya arter på fågellistan

Startade med att åka upp på berget och hämta Ulla.
Hade lite senare turen att få en fin Ormvråk på bild



Mer fågel blev det


Lite natur bla med krokodilen och hans vän

Sedan tänkte jag försöka få fota några forsärlor, men dom verkade inte vara  där denna  dag. Det enda gula  var Gulsparv och Påskliljor. Fanns två Sädesärlor där istället




Gott om Björktrastar samt Råkor som blev nya på min fågellista även en nyfiken katt tittade fram





Vi hittade också två soldater på resan gömda bland träden, troligen varit där så länge att man avskrivit dom som svinn

Resan fortsatte och vi träffade på Rödhake, Bofink och fjärillar




Hindens Udde tog vi fikapaus otroligt fin strand där skarven cirklade ovanför oss. Många insekter har också vaknat till liv nu







Härifrån åkte vi upp till Läckö och vände





Sedan riktade vi in oss på att åka till Livered via småvägar det gav bla Fasan, Forsärla och Rådjur.












Livered bjöd på rikt djurliv Hjort finner man alltid.




Sedan mötte vi Vildsvin med ungar samt det jag tror heter Mufflon. Alla  dessa djuren går  fritt i området härligt att se.







Men det fanns mer att se bla Rödvingetrast som blev andra  nya arten för mig. Gott om Stare samt en Varfågel i ett träd den 3:e jag sett.



Längre fram en ensam Vildsvinsunge på ett fält  med Gäss och Svanar.

Nu tog vi en mycket god Pizza  i Vänersborg åkte hemåt men stannade och tog en kvällsbild på Uddevallabron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar