2014-07-13

140710 Ännu en tur Livered till Liveröd

Trotts värmeböljan beslöt jag mig för att ta turen Livered - Liveröd. Innan jag kom till Livered såg jag en kyrka jag inte lagt märke till förr. Så då kunde man ju fota lite djur också för jag har hört att dom har grisar och kor.
Men jag fick snabbt lära mig att kor i kyrkan det var inga djur, inte en sak i stian heller. Så enkelt kan man säga att jag gick på pumpen i detta fall.
Men bredvid kyrkan fanns både hästar och ett litet mysigt hus.
Sedan gick turen till Livered men pga värmen höll sig djuren i skuggan i skogen. Så det blev några bilder på Gäss och några Hjortar i ett häng, övrigt var det dött i området.


Började då dra mig norrut passade på att kolla en Runsten som jag passerat skylten för många gånger.
Nästa stopp blev oplanerat stannade vid Hunneberg och gick i skogen längs berget för att hitta nya gruvor. Riktigt svalt och gott både i skogen och gruvorna. Började med lite bilder på en tidigare besökt gruva där man nu kom in lätt då vattnet torkat upp.
Sedan blev det en del klättring i bergen och hittade nya ingångar vi inte varit på. Gick in i stora öppna delar resten får vänta tills vi är två om något händer.




Hela naturen runt berget är underbar med ett rikt djur och växtliv, samt underbara miljöer.



T.om en gammalt mossigt "trolldjur" visade sig på berget.
Strax bredvid berket finns det ett monument att beskåda.

Resterande del av resan blev det inte mycket som hände lite rovfågel och annat. men det var nog värmen som var orsaken.


Fler bilder från tidigare turer se http://www.fotopelle.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar