2014-10-07

141007 Gammla byggnader och saker

Efter att ha röjt i garaget och varit på tippen tänkte jag ta en liten fototur som blev större och intressantare än väntat. Att åka ut och fiska var inte lockande idag

Började åka till en plats där jag vet att huvudfastigheten är borta, så jag ville leta efter något kvarlämnat. Detta är vad jag fann på platsen.







Fortsatte sedan och fotograferade byggnader längs vägen som var intressanta.

Nästa byggnad skall jag återkomma till, ligger inne på en gård verkar inte användas så jag skall höra om jag får gå in i den.


Nu kommer vi till något intressant passerade en vacker stenbro, visade sig sedan att bron jag körde över också var en stenbro. Dessa ligger mellan Kville och S.Ödsmål en bit från Fjällbacka.
Vi börjar med den äldre bron, hittar inget skrivet om denna. Det som gör mig nyfiken är att på Ödsmålssidan av bron så står det tre stenstolpar två högre och en lägre, den lägre är försedd med ett gammalt snurrbart träkors, typ något man har på platser där man skall ta avgift m.m. Så jag kan tänka mig att det fanns bom eller grindar på dom högre stolparna. Men frågan kvarstår varför finns dom där var det broavgift eller gick bron till någon anläggning där man tog inträde?
Här kommer lite bilder på den nyare bron som används idag.

Nästa stopp blev Hällristningar, inget jag brukar titta på men det blev bra för lite motion inte mycket men 1.5km blev det. Fanns lite gamla saker att se på vägen ram.



Nu började jag dra mig hemåt och passerar Bottna där jag kikar på ett gammalt bevarat Torp.




Två Rådjur jag såg får bli det sista innan vi stänger bloggen för dagen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar